Най-разпространен вид фалцапарат, както
в ролна машина за печат
на акцидентна продукция, така и във
вестникарска е клапанния фалцапарат. Няколко
хартиени платна излизат
от фунията и се насочват както
е показано на фиг. 8,
отначало в устройство за напречно
срязване с режещия цилиндър. То се състои
от двоен режещ цилиндър и троен фалцевално-ножов цилиндър. Фалцевално-ножовия цилиндър
е оборудван с три марзана от
твърд еластичен материал. Ножът има назъбен
ръб, които остава
следа в линията на обрязване.
След
напречното отрязване тройно фалцевално-ножовия цилиндър взаимодейства с двойно клапанния цилиндър (фиг. 8).
Увеличение
на фалцевално-ножовия цилиндър тройно или друго нечетно количество се избира като
се отчита взаимодействието
между поместените на цилиндрите
функционални механизми. За това
е необходимо, че контактуващите
един с друг фалц-нож и клапана
от единия сектор винаги
да работят заедно. Като
се отчита увеличение
на скоростта, броят на секторите може
да се увеличат пет или
седем пъти.
Клапанният фалц се образува тогава, когато на линията
на центровете на фалцевално-ножовия и клапанния
цилиндър, фалцевалният нож подава полуфабрикат в отворения клапан. Движението
на фалцуващия клапан и на ножа
се управляват от
гърбични механизми. Фалцевалният клапан след това се затваря и
продължава да държи колата за сгъване (фалц) при
по нататъшното въртене на клапанния цилиндър. При въртенето
на клапанния цилиндър
сгънатата кола се води
от него по
допирателната към неговата повърхност във вид
на сходящ клин, в резултат
на което двете половинки на
колата се събират.
Клапанният цилиндър може
да има два фалцевални клапана. В този случаи при изпълнение
на фалца само две четвърти
от цилиндъра ще са покрити
с продукция. За да
се облекчи регулирането, правилното взаимодействие
на фалцевалния нож и
фалцевалния клапан (един и същи фалцевален нож трябва
да попада в един и същи фалцевален клапан), за клапанния цилиндър
се избира такава кратност, т.е. такова количество части, както
и за фалцевално-ножовия цилиндър. Става
дума за фалцапарат, построен по схемата
2:3:3,2:5:5
или 2:7:7 (това
е съотношение между диаметрите
на режещия, ножовия, фалцевално-ножовия и клапанния цилиндър).
След
сгъването на колата чрез половин
оборот на клапанния цилиндър се отваря фалцевалния клапан
с помощта на гърбица
и влизащите в пазовете
на цилиндъра
приемници отделят колата
от неговата повърхност, след
което тя под въздействието
на сили на тежестта и центробежна сила пада
в събирателя, където
спира между огънатите лопатки и
се извежда на транспортьора във вид
на каскада.
Фалцапарат с
хващачи
В клапанния фалцапарат колата
се транспортира от цилиндъра с помощта
на графеек (игли).
Отворите образувани след пробождане
с иглите, в много случаи
са нежелателни. За
вестници графейките са приемливи, защото
отворите се
намират отдолу на вестникарската страница (на японски и китайски
вестници, които се четат отдолу
нагоре, пускането на страницата трябва да бъде
завъртяна, така че отворите да се появят в
горното поле на вестника). Фалцапарат без графееки
е оборудван с хващачи.
За хващачите е необходим промеждутък между режещия цилиндър и фалцевално-ножови
цилиндър, то в тази зона
се поставя опорен цилиндър. Отрязаната част
от платното след
срязване се води с някакво ускорение и попада в отворения
хващач, след което той се затваря.
Задвижването на хващачите е чрез гърбица. Хващачите се управляват така,
че да не оставят следи
по колите. Те са снабдени с пружини, повърхностите имат грапаво
покритие,
независимо от относително неголямата сила
на затваряне да се обезпечи надеждно транспортиране
на колата. Следващите процеси на сгъване
съответстват
на процесите, протичащи в клапанния фалцапарат.
Съвършено друг принцип на
сгъване се
използва в апарат с въртящ
се барабан, наричан
още «фалцапарат колесен тип» или
«ротационен фалцапарат» (фиг. 9).
Той се състои от режещ, фалцевално-ножов цилиндър и вътрешен цилиндър с фалцевален
нож. Посредством въртящия
се фалцевален нож листа (листовете) се предвижва между два
фалцуващи вала. При такава конструкция
фалцевалния нож има сложно въртящо
преместване, за което се използва специално
задвижване (планетарна предавка), което е и определило
и названието «фалцапарат барабанен тип».
Доколкото фалцножа трябва да взаимодейства с
определен сектор от повърхността
на външния цилиндър, той
извършва два оборота за цикъл. За да
не поврежда листа
фалцножа със своя празен ход, е предвидено
специално конструктивно решение.
Фалцуващият нож е установен във вътрешния
цилиндър с
изместване относно оста
на фалцевално-ножевия цилиндър. В работно положение той
излиза от периферията на външния цилиндър
в долната му част, където
са разположени фалц
валовете. При попадане
на полуфабриката (листа) между
нож и валовете, ножът
го придвижва между
тях и по такъв начин формира
гънката. При извеждането на колата от фалцевалните валове може
да оставят следи.
Към особеностите
на фалцапарата от подобен тип
са проблеми с ускоряване
на листа при предвижването
му между валовете. С помощта
на направляващи със специална форма и амортисьори
се обезпечава надеждно сгъване без повреждане
на колата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар