Клапанен фалцапарат

Най-разпространен вид фалцапарат, както в ролна машина за печат на акцидентна продук­ция, така и във вестникарска е клапанния фалцапа­рат. Няколко хартиени платна излизат от фунията и се насочват както е показано на фиг. 8, отначало в устройство за напречно срязване с режещия цилиндър. То се състои от двоен режещ цилиндър и троен фалцевално-ножов цилиндър. Фалцевално-ножовия цилиндър е оборудван с три марзана от твърд еластичен материал. Ножът има назъбен ръб, които остава следа в линията на обрязване.


След напречното отрязване тройно фалцевално-ножовия цилиндър взаимодейства с двойно кла­панния цилиндър (фиг. 8). Увеличение на фал­цевално-ножовия цилиндър тройно или друго нечет­но количество се избира като се отчита взаимодей­ствието между поместените на цилиндрите функционални механизми. За това е необходимо, че контактуващите един с друг фалц-нож и клапана от единия сектор винаги да работят заедно. Като се отчита увеличение на скоростта, броят на сек­торите може да се увеличат пет или седем пъти.
Клапанният фалц се образува тогава, когато на ли­нията на центровете на фалцевално-ножовия и клапанния цилиндър, фалцевалният нож подава полуфабри­кат в отворения клапан. Движението на фалцуващия клапан и на ножа се управляват от гърбични механизми. Фалцевалният клапан след това се затваря и продължава да държи колата за сгъване (фалц) при по нататъшното въртене на клапанния цилиндър. При въртенето на клапанния цилиндър сгънатата кола се води от него по допирателната към неговата повърхност във вид на сходя­щ клин, в резултат на което двете половинки на колата се събират.
Клапанният цилиндър може да има два фалце­вални клапана. В този случаи при изпълнение на фалца само две четвърти от цилиндъра ще са покрити с продукция. За да се облекчи регулирането, пра­вилното взаимодействие на фалцевалния нож и фалцевалния клапандин и същи фалцевале­н нож трябва да попада в един и същи фалце­вален клапан), за клапанния цилиндър се избира такава кратност, т.е. такова количество ча­сти, както и за фалцевално-ножовия цилиндър. Става дума за фалцапарат, построен по схемата 2:3:3,2:5:5 или 2:7:7 (това е съотношение между диаметрите на ре­жещия, ножовия, фалцевално-ножовия и кла­панния цилиндър).
След сгъването на колата чрез половин оборот на кла­панния цилиндър се отваря фалцевалния кла­пан с помощта на гърбица и влизащите в пазовете на цилиндъ­ра приемници отделят колата от неговата повърхност, ­след което тя под въздействието на сили на тежестта и цент­робежна сила пада в събира­теля, където спира между огънатите лопатки и се извежда на транспортьора във вид на каскада.
Фалцапарат с хващачи
В клапанния фалцапарат колата се транспортира от цилиндъра с помощта на графеек (игли). Отворите образувани след пробождане с иглите, в много случаи са нежелателни. За вестници графейките са приемливи, защото отворите се намират отдолу на вестникарската страница (на японски и китай­ски вестници, които се четат отдолу нагоре, пускането на страницата трябва да бъде завъртяна, така че отворите да се появят в горното поле на вестника). Фалцапарат без графееки е оборудван с хващачи.
За хващачите е необходим промеждутък ме­жду режещия цилиндър и фалцевално-ножови цилиндър, то в тази зона се поставя опорен ци­линдър. Отрязаната част от платното след срязване се ­води с някакво ускорение и попада в отворения хващач, след което той се затваря. Задвижването на хващачите е чрез гърбица. Хващачите се управляват та­ка, че да не оставят следи по колите. Те са снабдени с пружини, повърхностите имат грапаво покритие, независимо от относи­телно неголямата сила на затваряне да се обезпечи на­деждно транспортиране на колата. Следващите процеси на сгъване съответстват на процесите, протичащи в клапанния фалцапарат.
Съвършено друг принцип на сгъване се използва в апарат с въртящ се барабан, наричан още «фалцапарат колесен тип» или «ротационен фалцапарат» (фиг. 9). Той се съ­стои от режещ, фалцевално-ножов ци­линдър и вътрешен цилиндър с фалцевален нож. Посредством въртящия се фалцевален нож листа (листовете) се предвижва между два фалцуващи вала. При такава конструкция фалцевалния нож има сложно въртящо преместване, за което се използва специално задвижване (планетарна предавка), което е и опреде­лило и названието «фалцапарат барабанен тип». Доколкото фалцножа трябва да взаимодейства с определен сектор от повърхността на външния ци­линдър, той извършва два оборота за цикъл. За да не поврежда листа фалцножа със своя празен хо­д, е предвидено специално конструктивно решение.
Фалцуващият нож е установен във вътрешния цилиндър с изместване относно оста на фал­цевално-ножевия цилиндър. В работно положе­ние той излиза от периферията на външния цилиндър в долната му част, където са разположени фалц валовете. При попадане на полуфабриката (листа) между нож и валовете, ножът го придвижва между тях и по такъв начин формира гънката. При извеждането на колата от фалцевалните валове може да оставят следи.

Към особеностите на фалцапарата от подобен тип са проблеми с ускоряване на листа при предвижването му между валовете. С помощта на направлява­щи със специална форма и амортисьори се обезпечава надеждно сгъване без повреждане ­на колата.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Варианти на сгъване

В брошуро-книговезките процеси вариантите на сгъване могат да се класифицират по следните признаци: брой на гънките, взаимното разположение...